29 abr 2018

El terror del raptu y la violación: Una descripción d'Ovidio.

Ún de los mitos nacionales romanos más conocíos ye'l del raptu de les sabines. Sobre esti mitu tengo preparaes unes tornes de fontes romanes y escritos un par de comentarios qu'espublizaré más alantre. Sin embargu, esta selmana n'España vivimos la mediatización d'una condena por violación d'un grupu d'homes a una moza nun ambiente festivu, el de los San Farmines de Pamplona/Iruña. Los fechos qu'acaecieron tán narraos nun documentu de cientos de páxines disponible al públicu, del que munchos lleímos fragmentos, especialmente los del momentu de l'agresión a la víctima.


Casualmente, esta mañana taba relleendo unes tornes que fici d'Ovidio sobre'l raptu de les sabines. Según esti mitu, los romanos convidaron a les muyeres sabines, colos sos maríos, a unos xuegos públicos onde aprovecharon pa, en masa, raptales y llevales como esposes. 

18 mar 2018

Ovidio y la guapura femenina: «Una carina acompañada d'intelixencia gusta más»

Aprendéi, moces, qué cuidaos convienen a la cara y de qué xeitu hai que protexer la belleza. L’agircultura mandó a la tierra yermo brotar los regalos de los cereales y morrieron les zarces punzantes. L’agricultura corrixe’l sugu agrio de les mazanes y l’árbol, cortáu, recibe frutos adoptivos [1]. Los cultivos gusten. Los elevaos techos cúbrense d’oru, la tierra prieto queda oculto baxo una estrada de mármol; tamién el pelaxe tíñese en calderu Tyrio: la India entrega deliciosu marfil talláu.
«Les Tres Gracies» de Rubens, canon de belleza femenina na Antigüedá. D'equí l'usu del alxetivu rubenescu.

Seique les antigües sabines, baxo’l rei Tatio, prefirieran cultivar los campos familiares qu’a sí mesmes. Cuando la matrona, roxa, sentada firme nel so altu tayuelu, texía la llabor de cada día con duru pulgar, ella mesma traía la lleña pal llar. Pero les vueses madres parieron nenes tienres. Queréis cubrir los doraos cuerpos con vestimenta[2], queréis dir variando el peináu de los vuesos cabellos perfumaos, queréis tener ostentosa mano llena xemes[3]; vestís el pescuezu con piedres encargaes d’oriente y cuantes faiga falta llevar, dos nes oreyes. Y esto nun ye indigno; procurái gustar, anque nestos tiempos tamién los homes s’adornen.

24 dic 2017

Navidá vien de "Nativitas" y Nadal de "Natalis": el nacimientu d'un mesías.

Sobre’l nacimientu de Cristo, taba so madre, María, prometida con Xosé. Antes de que se casaran, descubrió del Espíritu Santu que lu tenía nel vientre. Xosé, como yera un home xustu y nun quería esponela a la vergoña, quixo cortar con ella en secretu. Pero cuando él cavilaba esto, entós apeció-y en suaños un mensaxeru(1) del Señor y díxo-y: «Xosé, fíu de David, nun temas aceptar a María como esposa tuya, porque en realidá nella naz el fíu del Espíritu Santu. Parirá un fíu a quien llamarás “Xesús” y sera él quien llibrará al so pueblu de los sos pecaos. Too esto acontecerá pa que se cumpla lo que diz el Señor a traviés del so profeta:

Una virxe tendrálu nel úteru y parirá un fíu y llamarálu Emmanuel. 
Esto nos tresmitió Dios.» Despertando Xosé del suañu, fizo como-y dixo’l mensaxeru y aceptó a María como esposa, nun tuvo tratu carnal con ella hasta que pariera al so fíu primoxénitu y llamólu Xesús.

Un Belén adaptáu a una casa típica asturiana de Pezós, representación espuesta nel Parque Principáu l'añu 2017. Semeya de 20minutos.

22 dic 2017

Saturnales: fiestes de Navidá dedicaes al dios del cuchu.

¿Por qué se celebra la Navidá n’avientu? 

Muncha xente cree que la Navidá ye una fiesta esclusivamente cristiana y que debemos agradece-yla a aquel presuntu fíu de Dios que presuntamente nació n’avientu. ¿Ye esto verdá? Sin entrar, lo menos de momentu, nel tema del nacimientu de Xesucristo, lo más probable ye que naciera pa marzu o abril, y non n’avientu. ¿Entós por qué se celebra nesti mes la Navidá?

Los cristianos, nel so intentu de convertir paganos a la so relixón, tuvieron qu’adaptase de munches maneres. Una d’elles foi facer coincidir les sos fiestes coles que yá existíen, pa mayor aceptación, o incluso asimilar elementos d’eses tradiciones orixinales, casu de l’Árbol de Nadal, que se toma de les cultures nórdiques, del Yggdrasil, árbol sagráu que representa l’universu.



Pero lo central de la Navidá vien de les Saturnales romanes, como la fecha, los banquetes, la familiaridá, etc. Yeren les Saturnales les fiestes d’avientu de los romanos, y p’aprender el so orixe vamos lleer a Macrobio, qu’escribió abondo d’esti tema:

16 oct 2017

El papiru: hestoria, tipos y fabricación según Plinio el Vieyu

[...] 
[68] Tovía nun toquemos les plantes d’agua nin los arbustos de ríu, sicasí antes d’apartanos del tema d’Exiptu, vamos falar de la naturaleza del papiru, por depender la vida humana del gran usu del “papel”(1), y ciertamente la memoria.

[69] Según el autor M. Varrón, esti inventóse cola victoria d’Alexandru Magnu una vez fundó Alexandría n’Exiptu(2). Antes nun hubo usu de papel: nes fueyes de les palmeres primero s’escarabayaba, d’ehí en corteza de ciertos árboles. Depués los documentos públicos escribiéronse en volúmenes de plombu, en siguida tamién se facíen asuntos privaos en tela o cera. Atopamos l’usu de tablilles antes inclusu de tiempos de Troya en Homero, pero avanzando él que nun ye la mesma tierra qu’agora s’entiende por Exiptu, yá que en Sebenítico y Saite, provincía suya(3), naz tol papel, tierra añadida depués al Nilu.

7 oct 2017

La importancia del profesor de llatín nuna España multicultural

España ye, y siempre foi, un ensame de cultures nun territoriu grande y xeográficamente variáu. Por mor de la globalización y los nuevos medios de comunicación, les diferencies ente españoles, europeos y en xeneral habitantes del Mundu Occidental son, actualmente, mínimes. Por ello, rasgos culturales como la gastronomía, la relixón o l'ociu vuélvense menores y la llingua conviértese nún de los principales caracteres d'una cultura ya identificación de les persones con una colectividá más grande que la so familia y localidá.


Anque nun sía un casu tan fracasáu como'l de Francia, España nun consiguió respetar y asumir como parte de la so esencia el respetu a esta variedá cultural. Vista la inestabilidá que vive esti país desde va unos años, surden intentos de facer una nueva España que siga un modelu más suizu, pol respetu a les democracies locales y la pluralidá lingüística, ya incluso más británicu, pola aceptación de que nun existe un anima hispana sinón varies identidaes autónomes o, como llamen agora, nacionalidaes, del mesmu xeitu que en RU conozse y respétase la pluralidá nacional: escoceses, ingleses, galeses ya irlandeses.

El papel del clasicista ye abondo desconocíu, pero ún de los más importantes na historia d'Europa, sobremanera desde un puntu de vista de la superestructura (utilizando l'esquema marxista de la infraestructura y la superestructura).

Resume de les Guerres Astur-Cántabres, por Lucio Aneo Floro

[46] Pal Occidente, casi toa Hispania taba pacificada, sacantes la que daba coles últimes peñes de los Pirineos na costa nel Océanu (1) más cercana (2). Equí incordiaben dos pueblos bien fuertes, los cántabros y los astures, que nun cayeron baxo l’imperiu. [47] L’espíritu de los cántabros yera superior, más rudu y más rebelde. Non contentos con defender la so propia llibertá, tamién tentaben de dominar a los más cercanos y [48] nun dexaben tranquilos a vacceos, turmogos y autrigones por mediu de numeroses incursiones. Asina pues, como yera conocío qu’actuaben con más violencia, nun se mandó nenguna espedición contra ellos, sinón qu’él mesmu, Augusto, tomó la inicativa. Él mesmu vieno a Sasamón (3), llantó un campamentu, rodió primero a toa Cantabria con un exércitu partíu en tres y congregó a esi salvaxe pueblu como si fueran fieres, prácticamente como con una trampa de caza. [49] Nun había tranquilidá nin si quier del Océanu, al atacalos una tropa enemiga pela retaguardia. Primero llucharon contra los cántabros baxo los muros de Bérxida(4). D’equí colaron de sópitu pal monte Vindiu, onde creyeran que subíen antes les foles del Océanu que les armes de los romanos. 

Las Médulas, esplotación aurífera col usu de la técnica de Ruina Montium. Esta esplotación trabayábenla fundamentalmente astures pa Roma. Fuente de la imaxe.