El terror del raptu y la violación: Una descripción d'Ovidio.
Ún de los mitos nacionales romanos más conocíos ye'l del raptu de les sabines. Sobre esti mitu tengo preparaes unes tornes de fontes romanes y escritos un par de comentarios qu'espublizaré más alantre. Sin embargu, esta selmana n'España vivimos la mediatización d'una condena por violación d'un grupu d'homes a una moza nun ambiente festivu, el de los San Farmines de Pamplona/Iruña. Los fechos qu'acaecieron tán narraos nun documentu de cientos de páxines disponible al públicu, del que munchos lleímos fragmentos, especialmente los del momentu de l'agresión a la víctima.
Casualmente, esta mañana taba relleendo unes tornes que fici d'Ovidio sobre'l raptu de les sabines. Según esti mitu, los romanos convidaron a les muyeres sabines, colos sos maríos, a unos xuegos públicos onde aprovecharon pa, en masa, raptales y llevales como esposes.
Los reflexos d'estos actos d'una dómina de salvaxismu humanu perduraron na tradición oral y escrita romana y podemos lleelos tovía güei. La narración personal d'Ovidio sobre'l terror que vivieron les víctimes abúltame actual y realista, seique merecedor de lleese en públicu ante los que xulguen l'estáu de la víctima de violación, miles d'años más tarde, tamién nun ambiente festivu. El fragmentu, de la obra Ars Amatoria (comentaremos sobre ello otru día) ye'l siguiente:
Vuelven a mirar y colos güeyos observa caún a la rapaza
que quier pa sigo, removiéndose enforma col pechu calláu.
Una tuba etrusca da entrada a esta manera ruda,
y mientres un baillarín percute tres vueltes el suelu,
en metá d’un aplausu (vezu que nun teníen daquella)
el rei dio al pueblu la señal que queríen pa la rapiña.
Darréu salieron al blincu, espresando con glayíos el so ánimu,
y echaron les manes deseoses sobre les moces.
Como les palombes fuxen de les águiles nuna turba temerosa,
como una corderina fuxe de los terribles llobos,
asina atarrecíen elles a los homes que se llanzaben embaruyaos.
A nenguna-y quedaron los colores que tenía antes,
pues el terror ye únicu, pero nun hai una única cara de terror;
unes arrancábense’l pelo, otres quedaben sentaes fuera de sí,
una callaba murnia, otra llamaba a la madre inútilmente,
esta berraba, aquella quedaba ablucada; esta permanecía, aquella fuxía.
Llévense a les moces raptaes como presa matrimonial,
y a munches-yos convenía más el mieu;
Si dalguna se resistiera demasiao o refugara al so candidatu,
l’home, deseosu del so senu, llevábala sometida.
Ovidio. Ars amatoria. I. 109-129